آیا اسپینر واقعا اعصاب را آرام می کند؟!

این ایام اسپینر(Spinner) یک وسیله جالب و ارزان‌هزینه است که حدوداً در هر خانه‌ای یک نمونه از آن پیدا می‌شود. بیشتر کودکان به این وسیله پنکه مانند 2 یا 5 پره به چشم یک اسباب‌بازی جالب و سرگرم‌کننده نگاه می‌کنند و گاهی اوقات حتی نمی‌توانند یک‌لحظه هم از اسپینر محبوبشان دل بکنند. با اینحال غیر از کودکان گاهی می‌بینیم که اسپینر در اختیار بزرگ‌سالان هم قابل مشاهده است و باورهایی می باشد که با توجه به آن گفته می‌شود اسپینر می‌تواند در تمدد اعصاب و کاهش استرس نقش داشته باشد. ممکن است پیش خودتان فکر کنید که آیا واقعاً این باور دست است؟ در جواب باید بگوییم که کارشناسان روانشناسی و کاردرمانی از لحظه قدیم برای گسترش آرامش و تخلیه عصبی کودکان مبتلا به مشکلات پردازشی در احساسات خود مانند بیماران مبتلا به اوتیسم و بیش‌فعالی، بهره برداری از ابزار‌های حسی را پیش نهاد می‌کردند. این مسئله نی‌نی سایت را بر آن داشت تا در این مقاله با دکتر علی دربانی- روانشناس- گفت‌وگویی داشته باشد و نظر ایشان را پیرامون اسپینر جویا شود تا ببینیم آیا واقعاً این سرگرمی ساده و کوچک می‌تواند به تمدد اعصاب کمک کند؟
 

 

کاهش استرس از روش حرکات فیجت

اسپینر که تحت عنوان فیجت اسپینر نیز شناخته می‌شوند با حرکت ساده خود قادر اند به کاهش بی‌قراری مردم کمک کنند. فیجت کردن (Fidgeting) درواقع به معنای انجام حرکات کوچک و ساده برای کاهش استرس است. از جویدن ناخن‌ها و چرخاندن کلید در اختیار گرفته تا تکان دادن مکرر پا و بازی کردن با موها یا جویدن گوشه لباس، فیجت طیف وسیعی از حرکات را شامل می‌شود که برخی از آن‌ها به‌سلامتی نیز ضرر وارد می‌کنند. با اینحال اسپینر وسیله‌ای بی‌هشدار و ارزان‌هزینه است که این ایام بین کوچک و بزرگ از مکان محبوبی دارا شده است. اسپینر که تنها با یک حرکت برای مدتی طولانی در دستان ما شروع به چرخش می‌کند در مارکت کشور ما در انواع برنامه‌ها و رنگ‌های مختلف موجود است. با عرضه اسپینر روزی نبوده که در شبکه‌های مجازی با ویدئوهای مردم از شکل‌های مختلف و ترفندهای بهره برداری از این وسیله مواجه نشویم. اسپینر‌ها علاوه براینکه به تمدد اعصاب و ایجاد آرامش کمک می‌کنند، جنبه زیبایی نیز دارند. با نگاه کردن به یک اسپینر حین چرخش و ادغام رنگ‌های آن در یکدیگر درواقع نوعی توهم دیداری ایجاد می‌شود. درصورتی‌که اسپینر رنگی باشد حین چرخش مانند رنگین‌کمان به ذهن خطور میکند. انواع دیگر اسپینر نیز هر یک با برنامه ویژه خود یک نمای دلچسب و ویژه را به نمایش می‌گذارند.


four راه حل برای گسترش آرام‌بخشی با کمک اسپینر

اسپینر ازجمله وسایلی است که با ساختی ساده و صدایی ویژه به‌طور لحظه‌ای ما را درگیر خود می‌کند. این درگیری می‌تواند ذهن فرد را برای مدتی کوتاه از افکار منفی و استرس‌های روزمره دور کند. در مقاله‌های متعدد نیز از تأثیر آرام‌بخشی اسپینر گفته شده است با اینحال برای اینکه درمقایسه با تائید و صحت این مطالب یقین پیدا کنیم، نظر دکتر علی دربانی را جویا شده‌ایم. به گفته این روانشناس، اسپینر می‌تواند در آرام‌سازی ذهن تأثیر موقت داشته باشد با اینحال برای استفاده از خواص آرام‌بخشی این وسیله می بایست از روشهای ویژه ای پیروی کنید که پیشتر به four مورد از اساسی ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

1. تمرکز روی تنفس:
یکی از فن‌های مؤثر در آرام‌بخشی، تمرکز روی تنفس است. برای این منظور باید با شروع چرخاندن اسپینر، یک‌نفس عمیق با بینی بکشید و تا توقف چرخش اسپینر نفس خود را حبس کنید. سپس یک بازدم قوی از راه دهان (تنفس دیافراگمی) داشته باشید و این حرکت را در تنفس‌های بعدی تکرار کنید. این کار دلیل می‌شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد. متعاقب آن نیز مغز پیغام آرام‌باش و آرام‌بخشی را به تمام بدن می فرستد.

2. شمارش معکوس:
در این تکنیک با حرکت دادن اسپینر از عدد 50 سه تا سه تا کم می‌کنیم و تا توقف کامل اسپینر به شمارش معکوس ادامه می‌دهیم: 50…47…44…41…38…35… . این کار دلیل می‌شود ذهن از مسائل روزمره و استرس دهنده جدا و بطور کلیً درگیر بازی شود.

three. تمرکز روی صدا:
چشم‌ها را بسته و اسپینر را به گوش خود نزدیک کنید. سپس روی صدای آن تمرکز کرده و ذهن خود را از افکار منفی دور کنید.

four. گسترش امواج مثبت ذهنی و تلقین آرامش:
حین چرخش اسپینر با خود بگویید «تمام استرس‌های من با هر بار چرخش اسپینر تخلیه می‌شود و من آرام و آرام‌تر می‌شوم».

دسته‌بندی‌ها: شیرخواران