از سندرم پاهای بی قرار چه می دانید؟

امروز روز جهانی آگاهی از سندرم پاهای بی‌برنامه ریزی شده است. اسم گذاری این روز مصادف با تولد پروفسور کارل الکس اکبورن- عصب شناس برجسته سوئدی- است که در سال 1945 برای نخستین بار این سندرم را شناسایی و توصیف کرد.
سندرم پاهای بی‌قرار Stressed Legs Syndrome یا(RLS) نوعی اختلال خواب است که در آن، فرد دچار احساس ناخوشایند در پاها می‌شود و آن را به روش احساس گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش و یا حرکت حشرات روی پوست توصیف می‌کند و ناچار است پای خود را تکان دهد و یا بکشد.
این احساس ناخوشایند معمولاً در نرمه ساق پا اتفاق می‌افتد با این وجود می‌تواند در هر جای اندام تحتانی از مچ پا گرفته تا ران احساس شود. این احساس معمولاً وقتی رخ می‌دهد که بیمار دراز می‌کشد، یا برای مدت طولانی می‌نشیند. فردی که دچار این حالت می‌شود به ناچار پای خود را حرکت می‌دهد. حرکت پاها، راه رفتن، مالش یا ماساژ پاها و یا خم کردن زانوها به طرز موقت تا حدی علائم را کاهش می‌دهد و عدم تحرک و استراحت، باعث تشدید علائم بیماری می‌شود. این بیماران معمولاً در به خواب رفتن دچار سخت هستند و معمولاً بهترین خواب را در انتهای شب و ساعات صبح تجربه می‌کنند. چون این مردم خواب کافی را تجربه نکرده‌اند امکان دارد در طول روز خواب آلود باشند.
گاهی بیماری پاهای بی‌قرار بهمراه حرکات متناوب اندامها حین خواب((Periodic Limp Actions in ((sleep قابل مشاهده است. این بیماران به روش بی‌اختیار حرکات ناگهانی به اندامهای خود در زمان خواب می‌دهند. این حرکات به طرز معمول هر ۱۰ تا ۶۰ ثانیه رخ می‌دهد. برخی مردم صدها بار در طول شب پاهای خود را حرکت می‌دهند که نه فقط دلیل اختلال خواب خودشان حتی باعث اختلال خواب اطرافیان آنها نیز می‌گردد.

با وجود این علل این بیماری مشهور نیست با این وجود نقش عوامل پایین ثابت شده‌ است:
– در برخی خانواده‌ها به روش ارثی این حالت بیشتر قابل مشاهده است.
– در حاملگی بخصوص در ماههای آخر بیشتر قابل مشاهده است. معمولاً بعد از زایمان سخت بیمار بر طرف می‌شود.
– کم خونی و پایین بودن سطح آهن خون.
– بیماریهای مزمن مانند نارسایی کلیوی، دیابت، آرتریت روماتویید (التهاب مفاصل) و نوروپاتی‌های محیطی (بیماری‌های مرتبط به سیستم عصبی).
– مصرف قهوه و ترکیبات حاوی کافئین.
– مردم مسن و سالمند بیشتر به این بیماری مستعدند.
– قطع مصرف اپیوییدها ( درصورت وجود وابستگی ) که امکان دارد این بیماری به روش بسیار شدید ظاهر گردد.
تشخیص این بیماری با توجه به شرح حال، معاینات و پاراکلینیک است که به وسیله پزشک داده می‌شود و با توجه به عوامل مؤثر، درمان آن اجرا میشود.

راههای درمان

برای درمان بی‌قراری پاها کافیست:
– برای داشتن خواب عمیق، کمی دیرتر به رختخواب بروید و صبح ها بیشتر بخوابید. ساعات خواب صبح می‌تواند از بهترین ساعات استراحت شما باشد.
– پاهایتان را سرد یا گرم کنید. مشاهده نمائید با گذاشتن حوله گرم روی پاهایتان احساس بهتری پیدا می کنید یا کیسه یخ؟
– قبل از خواب پاهای خود را ورزش دهید. مخصوصا انجام کمی حرکات کششی. برای کشش ساق پا، پای چپ خود را کشیده و عقب ببرید و پای راست خود را از زانو کمی خم کرده و جلو بیاورید. قادر اید دستان خود روی ران پای راست خود و یا دیوار قرار دهید. این حرکت را برای پای دیگر خود تکرار کنید.
– دوش آب گرم بگیرید.
– مواد کافئین دار نخورید. مصرف قهوه، چای، کاکائو و نوشابه سیاه علائم سندرم پای بیقرار را بدتر می کنند، حتی بعد از چند ساعت.

– هر روز ورزش کنید. ورزش متعادل (نه کم و نه زیاد) در طول روز دلیل می شود خواب بهتری در شب داشته باشید؛ مانند پیاده روی، آهسته دویدن، بلند کردن وزنه و هر ورزش دیگری که از آن لذت می برید. ورزش شدید و طولانی بخصوص قبل از خواب، علائم سندرم را بدتر می کند.
– مغز خود را ورزش دهید. مدت طولانی ننشینید. نشستن علائم سندرم را بدتر می کند، مانند وقتی که نشسته اید و تلویزیون تماشا می کنید و یا در یک اتوبوس شلوغ نشسته اید. حتما در فواصل کوتاه قدری قدم بزنید. حواستان را پرت کنید. جدول حل کنید، کتاب بخوانید، یک بازی رایانه ای انجام دهید، بافتنی ببافید و … .
– عمیق نفس بکشید تا گرفتگی عضلات خود را برطرف کنید. ریلکس کنید چون فشار روحی و جسمی، علائم سندرم را بدتر می کند. قبل از خواب، در یک اتاق کم نور به یک موسیقی آرام گوش دهید.
– پاهای خود را ماساژ دهید.
– با مراجعه به پزشک و دادن تست خون، مشاهده نمائید نیاز به مصرف قرص آهن دارید یا نه؟ بدن شما برای تولید دوپامین نیاز به آهن دارد. دوپامین یک ماده شیمیایی در مغز است که حرکات شما را کنترل می کند.
– با حرکات یوگا، درد خود را کم کنید.
– الکل و سیگار ممنوع

دسته‌بندی‌ها: تغذیه