دسته : شیرخوارانتاریخ: 2017/09/20
باورهای درست و نادرست در لحظه شیردهی

اگر مادر نوزادی هستید، این‌طور به ذهن خطور میکند که کودک شما جزئی جدانشدنی از سینه‌تان است و در بیشتر مواقع نگران این هستید که آنچه برای مراقبت از خود انجام می‌دهید امکان دارد افزایش و نمو نوزادتان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. پیشتر این نوشته به باورهایی اشاره می‌کنیم که بیشترین میزان نگرانی را به خود اختصاص می‌دهد و امکان دارد کیفیت و سلامتی شیر مادران را تحت تاثیر قرار دهد. مسائلی مانند بهره برداری از ضد تعریق‌ها، کافئین و مسکن‌ها که زنان شیرده از آن‌ها منع شده‌اند و امکان دارد عده ای از آن‌ها باورهایی چندان درست نبوده باشند!

باور اول: بهره برداری از ضد عرق‌ها را متوقف کنید
حتما این جمله را شنیده‌اید که ضد تعریق‌ها حاوی آلومینیوم در مواد تشکیل‌دهنده خود هستند که به دلیل سمی بودن برای شیردهی و سینه شما ضرر دارد. باوجوداینکه شما میتوانید از ضد تعریق‌های فاقد آلومینیوم استفاده کنید با اینحال الزامی به این‌همه محتاط بودن نیست! به گفته دکتر ابوشمسی، کارشناس اطفال در مرکز بررسی Frenso آمریکا: «هیچ‌گونه مدرکی دلیل برعدم بهره برداری از ضد تعریق‌ها برای مادران شیرده نیست. مقداری از آلومینیوم در محیط اطراف می باشد و بیشترین جذب آن از روش غذا اجرا میشود نه تولیدات پوستی. مضاف بر اینکه احتمال آنکه میزانی از آن به شیر برسد، بسیار پایین است».
بااین‌حال توصیه می‌شود از یک ضد تعریق فاقد بو استفاده کنید. از آنجاییکه بهره برداری از تولیدات معطر مانند دئودورانت و شامپو بدن در اطراف نوک سینه امکان دارد دلیل ایجاد سرگیجه در نوزدان شود. این مسئله در لحظه بهره برداری از اسپری‌های دئودورانت ارزش بیشتری می یابد از آنجاییکه ذرات آن‌ها از روش نوک سینه جذب‌شده و دلیل ایجاد طعم نامطلوب شیر می‌شود.

باور دوم: از مسکن‌ها استفاده نکنید
الزامی به درد کشیدن نیست! با توجه به خبری از آکادمی اطفال آمریکا(AAP): بهره برداری از مسکن و تب‌برهایی مانند استامینوفن، بروفن و ناپروکسن ضرری برای مادران شیرده ندارد. تمامی داروها داری فایده ها و معایبی هستند. با اینحال چندین عدد از مسکن‌های بدون ورژن خوب است استفاده نشوند. به‌طور مثال داروهای ضد انعقاد بینی می‌تواند دلیل کاهش میزان شیر شود. به علاوه از طرف دیگر آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند حس کسلی و خواب‌آلودگی به شما داده و خصوصیات شمارا تضعیف کند.
راه‌حل صحیح این است که هر چیزی را با دکتر خود چک کنید و حتی برای داروهایی که ایمن هستند به عوارض جانبی‌شان دقت کرده و از میزان کمتری از دارو و در دوران کوتاه‌تری استفاده کنید.

باور سوم: کالری کم کنید تا وزنتان کم شود
زنان شیرده هر روزه 500 کالری بیشتر می‌سوزانند. این به بسیاری از زنان یاری مینماید تا به وزنی برابر با وزن قبل از زایمان خود برسند. حتی اگر شما برای کاهش وزنتان عجله دارید خوب است حداقل 1800 کالری و مواد مغذی مانند آووکادو، مغزها، میوه، سبزیجات و گوشت و…در وعده‌های هر روزه خود دریافت کنید. خوب است اگر تصمیم به رژیم غذایی دارید آن را دو ماه بعد از زایمان شروع کنید. وقتی که شیر شما قوت ضروری را برای سیر کردن نوزاد پیداکرده و به لحاظ جسمانی بطور کلی بهبودیافته‌اید.  بهترین راه برای مصرف و تغذیه درست آن است که تنها به زبان بدن خود و مطرح لحظه گرسنگی گوش دهید.

باور چهارم: نباید قهوه بنوشید
بعد از یک‌شب بدون استراحت و خواب از اینکه برای خود لیوانی قهوه بریزید، نترسید. دکتر ابوشمسی بیان می کند: با توجه به بررسی ها فرزند شما تنها درصدی بسیار کم از کافئینی که شما نوشیده‌اید را دریافت می‌کند.
سعی کنید تنها  یک تا سه فنجان نوشیدنی حاوی کافئین در روز و در فواصل مختلف بنوشید. از آنجاییکه میزان بیشتر( 6 تا 5 لیوان یا بیشتر) می‌تواند از روش شیر در بدن فرزند شما انباشته‌شده و ایشان را بی‌قرار و کج‌ایجاد کند.