با این 6 اصل طب سنتی، سالم بمانید

بیشتر خانم‌ها به سلامتشان بی‌توجه‌اند. گمان می نمایند وقتی که برای حفظ سلامت خود می‌گذارند، جلوی انجام وظایف‌شان برای خانواده و جامعه را می‌گیرد و بیشتر از اینکه به سلامت خودشان فکر کنند به بچه و همسر و شغلشان ارزش می‌دهند. غافل از اینکه توجه به خود، عرصه خدمت و انجام وظیفه خانوادگی و اجتماعی را برای آنها ممکن می‌کند.

توجه به سلامت در همه ابعاد

امکان دارد این پرسش برای شما علاقه مندان پیش بیاید که برای دستیابی به این هدف یعنی سلامت زنان چه بکنیم؟ برای جواب به این پرسش ضروری است ابتدا وجوه مختلف سلامت را بشناسیم. برخی از زنان تنها به بعد جسمی سلامت خود توجه می‌کنند. گروهی دیگر کمی جلوتر هستند و به سلامت روان خودشان هم ارزش می‌دهند. تعداد کمی از زنان به سلامت اجتماعی و شغلی هم گمان می نمایند. با اینحال حتی همین هم کافی نیست. بعد معنوی سلامت از ابعادی است که خیلی زیاد به فراموشی سپرده می‌شود.

طب ایرانی ورزش را پیش نهاد می‌کند

در طب ایرانی مهمترین شیوه برای حفظ سلامت انسان، ورزش است. نخستین قدمی هم که برای درمان بیماری مطرح شده تغییر غذا با توجه به اوضاع فردی است. معالجه با دارو و … در مراحل بعدی قرار می‌گیرند. به همین دلیل برای رسیدن به سلامت در ابعاد مختلف این دو مورد یعنی ورزش و غذا جزو بنیادی‌ترین اعمال هستند.

6 اصل ضروری برای سلامت زنان:

اصل اول/ رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

غذای خود را با توجه به مزاج و اوضاع خودتان انتخاب کنید. از خوردن غذای ناسالم و تند خوردن آن پرهیز کنید. زمان خوردن غذا سعی کنید به نعمت خدا و غذایی که می‌خورید فکر کنید و شکرگزار باشید و از افکار مزاحم و نگرانی‌ها خودتان را دور نگهدارید.

اصل دوم/ خواب خود را تنظیم کنید

خواب کافی و به موقع از ملزومات سلامت است. خواب خوب از حدود ساعت 10 شب تا کمی قبل از اذان صبح پیش نهاد می‌شود. اگر شیرخوارتان نمی‌گذارد شب خوب بخوابید، با شرایطی که ایشان را روی پاهای خودتان تکان می‌دهید، نفس عمیق بکشید و سعی کنید به خودتان تلقین کنید که دارید کنترل جسم‌تان را به دست می‌گیرید. هر چقدر شما بیشتر احساس کلافگی و ضعف کنید، کودکتان بیشتر بی‌قراری می‌کند چونکه حس شما ناخودآگاه به ایشان منتقل می‌شود. به جای اینکه کم‌خوابی را تهدیدی برای سلامت جسم خود مشاهده نمائید؛ این موقعیت را فرصتی برای سلامت معنوی خود بدانید که نصیب هر کسی نمی‌شود. جلوگیری از بعد حیوانی وجودتان، بعد معنوی وجودتان را قوی‌تر می‌کند. با اینحال این به شرطی است که آگاهانه رفتار کنید و تسلیم نیازهای جسمی خود نشوید. تنفس عمیق به شما یاری مینماید که کنترل جسم را به دست بگیرید و آگاهانه از خواسته‌های جسم عبور کنید. این یکی از همان ورزش‌هایی است که برای تقویت بعد روان‌تان باید انجام دهید. سحر بهترین لحظه برای صرف وقت برای روح و روان خودتان است. عبادت، قرآن خواندن، مطالعه، نرمش، تمرکز، تنفس عمیق، در این ساعات آرام، بی‌دغدغه‌ی بچه‌ها، حس نشاط و سلامتی را در وجود شما بیدار می‌کند.

اصل سوم/ ورزش کنید

 اگر می‌خواهید سلامت جسم، روان و … همه را یک جا داشته باشید، در طول روز حتما برنامه ورزش برای خودتان داشته باشید. ورزش تنها منبع تولید حرارت غریزی بعد از تولد است. حرارتی که طول عمر و انرژی شما را تامین می‌کند. پس ورزش منظم را حفظ نمائید حتی اگر مدت آن 5 تا 10 دقیقه باشد. دو درجا، پیاده‌روی تند، حرکات کششی و حتی نشسته با تمرکز و توجه به تنفس، بهترین ورزش‌ها برای خانم‌های پر مشغله هستند. به تدریج تعداد این 5 دقیقه‌ها را در فواصل کارتان بیشتر کنید تا دست کم به 45 دقیقه در روز برسد. وقتی می‌خواهید یک جا و پشت سر هم ورزش کنید؛ امکان دارد نتوانید برنامه را جور کنید با اینحال صرف 5 دقیقه به تناوب در بین کارهای هر روزه کار راحتی است.

اصل چهارم/ افسردگی و اضطراب را از خود دور کنید

زندگی هر کسی پستی و بلندی‌هایی دارد که خیلی اوقات از کنترل ایشان خارج است. ضمن اینکه تلاش می‌کنید موقعیت خود را آگاهانه درک کنید و بهترین کار ممکن را در آن اوضاع انجام دهید؛ به این فکر کنید که این اوضاع از طرف یک قدرت نامتناهی برای شما فرستاده شده تا قادر باشید آب دیده شوید و چیزهای فراوانی از این موقعیت بیاموزید. یادتان باشد برای چه به این دنیا آمده‌اید. همه تهدیدها قادر اند فرصتی برای افزایش و تکامل شما باشند. از این جهت افسردگی، ترس و اضطراب را با آگاهی و قدرت بزرگ معنوی خود کنار بگذارید و به پیش بروید.

اصل پنجم/ به بعد معنوی وجودتان توجه کنید

اگر در هر لحظه از زندگی احساس ضعف کردید و دچار ناامیدی شدید، مراجعه به پزشک را بیاد داشته باشید. با شرایطی که جسم شما زمان بیماری به پزشک نیاز دارد، روان و روح شما نیز به پزشک معنوی نیاز دارد. در قبلی‌ پزشکان نه فقط به علوم جسمانی انسان آگاه بودند حتی حکیم و آگاه به مراحل افزایش معنوی انسان نیز بودند. اگر چه در دروس دانشگاهی این بعد درمان خیلی به شکل کلاسیک تدریس نمی‌شود با اینحال امروزه هم برخی بزرگان – چه مشهور و چه ناشناخته- حکیم معنوی هستند. خوب است اگر پزشک معنوی ندارید، یکی از این حکیمان را برای خود پیدا کنید. یکی از شیوه‌های ورزش معنوی این است که در هر لحظه آگاه باشید کاری که انجام می‌دهید چه نقشی در افزایش معنوی شما دارد. آیا در راستای تکامل شماست یا نه؟ و اگر نیست واضح است که ادامه آن به صلاح شما نیست. غذاهای معنوی بسیار متنوع هستند. این ذهن شماست که یاری مینماید از کوچکترین فعالیت هر روزه غذایی برای روح خود تامین کنید، ممکن است به همین دلیل است که ارزش اعمال به نیت آن است. نه فقط مطالعه، عبادت و کمک به دیگران جزو غذاهای معنوی هستند؛ حتی بازی با فرزندتان، غذا پختن، نظافت منزل، آرایش کردن، مهمانی رفتن و دیدار دوستان قدیمی هم می‌تواند غذای معنوی برای شما باشد. تنها کفایت می کند که قصد و نیت مناسبی در زمان انجام آن داشته باشید.

اصل ششم/ سیستم دفعی بدنتان را تقویت کنید

آب و هوایی که در آن نفس می‌کشیم و جهان اطراف اگر چه آلوده است با اینحال برای در امان ماندن از آن آلودگی‌ها هم راه ساده‌ای هست: تقویت طبیعت و سیستم دفاعی هوشمند بدن. این سیستم مواد زاید را اگر ناچیز باشد، به سادگی از روش سیستم‌های دفعی بدن مانند ادرار، مدفوع، عرق، عادت ماهانه، اشک و دیگر ترشحات بدن، از بدن خارج می‌کند. با توجه به این مراقب باشید که این سیستم‌ها در بدن‌تان خوب و اکتیو باشند. در صورت وجود یبوست، قطع عادت ماهانه و اختلال در هر یک از مواد دفعی به پزشک مراجعه کنید.

دسته‌بندی‌ها: تغذیه