درمان ویار بارداری با طب سنتی!

تا این لحظه ویار بارداری را تجربه کرده‌اید؟ این سخت گاهی به شکل علاقه به خوردن مواد غیر خوراکی مانند گل و ذغال و گاهی به شکل تهوع و استفراغ در این دوران بروز می‌کند. بررسی ها تازه هنوز نتوانسته بطور کلی این موضوع را توجیه کند و برخی آن را به کمبود ویتامین‌ها، کمبود آهن، تفاوت هورمونی بدن و استرس دوران بارداری نسبت می‌دهند. با اینحال دیدگاه حکمای طب ایرانی در این باره جالب است:
در دیدگاه طب سنتی ایران بخشی از مواد زائد بدن به طرز طبیعی در زمان قاعدگی از بدن خارج می‌شود. با اینحال در بارداری این راه دفع مواد، برای نگهداری از جنین بسته شده است؛ با توجه به این مواد زائد در بدن مادر باردار جمع می‌شود. تجمع این مواد در بدن، مخصوصا در معده‌های ضعیف می‌تواند دلیل میل مادر به خوردن مواد غیر خوراکی، خوراکی‌هایی با طعم‌های تند و تیز و به علاوه از طرف دیگر تشدید مشکلاتی چون تهوع و استفراغ دوران بارداری شود. از این جهت پیش نهاد می‌شود در ابتدای بارداری اگر قی کردن (استفراغ) دلیل ضعف یا خطری برای مادر و جنین نمی‌شود، جلوی آن را با دارو نگیرید؛ تا مواد زیادی به وسیله طبیعت هوشمند از بدن بیرون رانده شود. بد نیست بدانید افرادی که قبل از بارداری اقدام به پاکسازی بدن و اصلاح مزاج می‌کنند، کمتر محتمل است که به انواع شدید استفراغ دچار شوند.

گام اول

نخستین گام برای مقابله و از بین بردن ويار و تهوع و استفراغ بارداری کم کردن مواد زائد بدن در بارداری است. با به کارگیری ده فرمان طب ایرانی میتوانید این عارضه‌های آزار دهنده را نیز مهار کنید.
 

  • ده فرمان طب ایرانی برای کم کردن مواد زائد بدن:

1. خوب است غذایی که مصرف می‌کنید مخصوصا در ابتدای بارداری از نوع غذاهای مقوی باشد که راحت هضم می‌شوند. یعنی در عین اینکه خاصیت غذایی زیاد دارند با اینحال کم حجم هستند و زود هم هضم می‌شوند. گوشت پرندگان و جوجه از این دست غذاها هستند. در ضمن دقت کنید که غذا را خوب بجوید یعنی هر لقمه را با تمرکز و توجه کافی 32 بار بجوید و سپس قورت دهید.
2. اجازه دهید شکمتان روان باشد، بدلیل آنکه یبوست دلیل جمع شدن مواد زائد در بدن می‌شود. اگر دچار یبوست هستید روزی یک وعده سوپ چرب( بال مرغ، برنج، دال عدس، تره ،گشنیز، جعفری، زردچوبه، روغن زیتون) میل کنید. بهره برداری از آلو، انجیر و غذاهای ملین و لطیف هم به رفع یبوست یاری مینماید. غیر از این خوردن شربت گلاب، شربت آب و عسل با لیمو یا زنجبیل، گلقند، آب جوشیده، آب انار، شربت بنفشه نیز به خارج کردن مواد زائد معده و تسهیل دفع مدفوع یاری مینماید.
three. حرکت، پیاده روی و ورزش معتدل در طول روز می‌تواند مواد زاید را بررسی ببرد. از این جهت از بی‎‌حرکتی و خواب بسیار در دوران بارداری خودداری کنید. ورزش و پیاده‌روی منظم بهترین شیوه برای از بین بردن و جلوگیری از تجمع مواد زاید بدن است. با این وجود به شرطی که در حد تناسب با توان فرد انجام شود و منجر به ضعف نشود.
four.از پرخوری خودداری کنید و اگر زود گرسنه شدید، بجای آن حجم کم غذا را در دفعات بیشتری نوش جان کنید.
5. اگر دچار ضعف هستید خوب است از غذاهایی مانند گوشت بره یک ساله، کباب‌ها، گوشت بریان و سرخ شده و تخم مرغ بیشتر استفاده کنید.
6. اگر قوت و وزن فراوانی دارید، غذاهایی مانند غذاهای گیاهی، حبوبات و سبزیجات، و آش‌های حاوی زیره برای کم کردن بار زیادی بدنتان خوب‌ترند.
7. گوشت پرندگان و جوجه را بهمراه آبغوره،آب سیب، آب انار میل کنید.
eight. مایعات را جرعه جرعه بنوشید.
9. دست کم هفته‌ای دو بار حمام کنید.
10. ادرار خود را نگه ندارید و هرگاه احساس نیاز به دستشویی رفتن داشتید، سریع برای تخلیه ادرار و مدفوع اقدام کنید.

گام دوم

بعد از دفع مواد زائد برای اینکه مجددا مواد زیادی در بدن ایجاد و انباشته نشود ضروری است معده‌تان تقویت شود تا هضم به خوبی صورت گرفته و مواد مغذی ضروری برای جنین نیز تامین شود. برای تقویت معده داروهای گیاهی ترکیبی هم می باشد که در صورت صلاحدید کارشناس طب ایرانی تجویز می‌شود.
 

  • ده فرمان طب ایرانی برای تقویت معده:

1. روی شکم در ناحیه معده روغن‌های مقوی مانند روغن گل سرخ، مصطکی، نارگیل و مورد بمالید.
2. خوراکی‌های خوش طعمی که مقوی معده و کبد باشد مانند: مویز، بادام، دانه انار، سیب ، به وگلابی بخورید.
three. خواب به موقع، کافی و خوب و روزه گرفتن در اوضاع خوب می‌تواند به دفع مواد زائد کمک کرده و بار معده را کم کند.
four. خوشبو کردن غذا و نوشیدنی‌ها (با نعناع و زنجبیل) به طوری که علاقه به آن ایجاد شود نیز به تقویت معده یاری مینماید.
5. دست کم نیم‌ساعت در روز پیاده‌روی ضروری است. فعالیت بدنی و ورزش خوب مانند پیاده‌روی معتدل، دلیل افزایش هضم و اشتها هستند. اگر اهل سوارکاری هستید، سواری سبک هم می‌تواند به شما کمک ‌کند.
6. غذاهای لطیف مانند جوجه، مرغ، بره، بزغاله همراه نارنج و لیمو را در برنامه غذایی خود بگنجانید. بهره برداری از غذاهایی که راحت هضم شود و غذاهای ترش مزه به شرط اینکه انقباض شدیدی ایجاد نکند، می‌تواند برای معده مفید باشد.
7. از مصرف غذاهای بسیار مرطوب، بسیار شیرین و چرب که دلیل ضعف و سستی معده می‌شوند، خودداری کنید. خوب است بیشتر از غذاهای جامد (غیر خمیری) مانند نان برشته استفاده کنید.
eight. خوردن مرباي به و بالنگ بدون شیرابه آن و نانی که خوب پخته شده باشد تحت نام صبحانه به تقویت معده یاری مینماید.
خوب است غذا را با همسرتان یا همراه با کسی که با دیدنش شاد می‌شوید، میل کنید. اگر بخواهیم جمع بندی کنیم پرهیز از تماشای تلویزیون، ناراحتی، ترس و ناامیدی در زمان صرف غذا ضروری است.
9. دمنوش زنجبیل و عسل، شربت نعناع، آبغوره، شربت انار، دو انار ترش و شیرین باهم، گلاب، شربت آب تمبر هندی، سکنجبینی که با به درست شده باشد، رب سیب و به و شربت لیمو نوشیدنی‌هایی هستند که با استناد به مزاج مادر و فصل قادر اند مورد بهره برداری قرار گیرند.
10. اگر علاقه به خوردن گل و خاک در حدی است که با این پیشنهادها نمی‌توانید جلوی آن را بگیرید، میتوانید به جای آن از نشاسته بریان یا نشاسته ترش و نمکی یا سر استخوان بال مرغ بریان استفاده کنید.

دسته‌بندی‌ها: تغذیه