دسته : خردسال و کودکتاریخ: 2017/09/25
راه و رسم قد کشیدن
نی نی سایت: صحبت از راه‌های گسترش قد که می شود، هر کسی، راهی پیش پایمان می‌گذارد که برخی‌هایشان اصلا چنگی به دل نمی‌زنند و تنها نتیجه آگهی هستند؛ با این وجود نه این که اندازه قد هر آدمی، تنها بر پایه ژنتیک باشد و هیچ کاری‌اش هم نشود کرد. عواملی مانند تغذیه می باشد که تاثیرش بر گسترش قد، به اثبات رسیده و امتحانش، نه فقط ضرر ندارد، حتی چندین و چند فایده هم خواهد داشت.
اگر کوتاهی قد بچه‌ها، ارثی نباشد، اغلب به دلیل سوءتغذیه است. از این جهت، با اضافه کردن چند ماده مغذی به رژیم غذایی، می‌توان امیدوار بود که بچه‌ها تا قبل از بلوغ، چند سانتی‌متری قد بکشند.
 
متوسط قد فرزند شما، چه قدر خواهد بود؟
اگر فرزندتان پسر است، کل قد خود و همسرتان تقسیم بر دو را با عدد 13 جمع بزنید.
اگر
فرزندتان دختر است، کل قد خود و همسرتان تقسیم بر دو را از عدد 13 کم کنید.
 
برای قد کشیدن کودک به کدام مواد مغذی متوسل شویم؟
1. کلسیم
ساختن خانه، بدون تیرآهن ممکن نیست. استخوان‌ها هم بدون کلسیم افزایش نمی‌کنند. از این جهت، اگر می‌خواهید فرزند دلبندتان، خوب قد بکشد، روی مصرف هر روزه منابع کلسیم تاکید کنید.
کجاها دنبال کلسیم بگردیم:
شیر، ماست، کشک، گردو، بادام، تخمه آفتابگردان، کلم، کنجد و …
یادتان باشد:
ـ به هر میزان قدر چربی لبنیات کم تر باشد، جذب کلسیم بیش تر است.
ـ  مصرف غذاهای پرفیبر و برخی سبزیجات مانند اسفناج، به همراه لبیات، جذب کلسیم را کاهش می‌دهد.
 
2. روی
خیلی از والدین، همین که پایشان به مطب می‌رسد، برای گسترش قد فرزندشان، تقاضای مکمل روی می‌کنند، با این وجود حواسشان به گسترش این عنصر در رژیم غذایی کودک نیست. روی، در افزایش سلولی دخالت دارد و دلیل گسترش قد می‌شود، به شرطی که در دوران جهش افزایش، به اندازه کافی استفاده شود.
کجاها دنبال روی بگردیم:
ماهی و غذاهای دریایی، جوانه ها، عدس، لبنیات، نخودفرنگی، گوشت قرمز، غلات کامل و
یادتان باشد:
بچه‌هایی که میانه‌ای با گوشت ندارند، لب به جوانه نمی‌زنند و حبوبات را از غذا جدا می‌کنند، ممکن است نیاز به مکمل روی داشته باشند، با این وجود تشخیص این مسئله، برعهده کارشناس تغذیه یا پزشک است.


 
three.  ویتامین D
حکایت ویتامین D و کلسیم، مانند دوقلوهای افسانه‌ای است که اگر دستشان توی دست هم نباشد، کار فراوانی ازشان ساخته نیست؛ آن هم وقتی پای کار مهمی مانند افزایش قدی به اشتراک است.
کجاها دنبال ویتامین D بگردیم:
ماهی آزاد یا تن، جگر، پنیر، تخم مرغ و …
یادتان باشد:
نور خورشید دلیل ساخته شدن ویتامین D در بدن می‌شود. پس، اجازه دهید بچه‌ها، دو، سه بار در هفته، صورت و دست هایشان را در معرض نور آفتاب قرار دهند.
 
four. منیزیم
کلسیم، برای فعالیت، به ویتامین D نیاز دارد و عملکرد ویتامین D هم در نبود منیزیم، مختل می‌شود. منیزیم، یکی از اجزای اصلی استخوان‌سازی است.
کجاها دنبال منیزیم بگردیم:
آرد کامل گندم، برنج سبوس دار، تخمه آفتابگردان، مغزدانه ها و
یادتان باشد:
خوردن نمک زیاد، دلیل دفع منیزیم از بدن می‌شود.
 
5. ویتامین A
وجود ویتامین  A، همان قدر که برای تقویت بینایی مهم است، در افزایش و ترمیم استخوان هم دخالت دارد و کمبودش دلیل کوتاه قدی می‌شود.
کجاها دنبال ویتامین A  بگردیم:
جگر، زرده تخم مرغ، پنیر، میوه ها و سبزیجاتی که رنگ‌های زرد، قرمز یا نارنجی دارند.
یادتان باشد:
مسمومیت با ویتامین A، تنها در صورت مصرف زیاد مکمل آن ایجاد می‌شود و ربطی به منابع غذایی آن ندارد.
بیاد داشته باشید که رژیم غذایی کودک با این املاح و ویتامین‌ها، به معنای پرخوری نیست؛ چون اضافه وزن، یکی از عوامل کوتاه قدی است.

 
 


بسکتبال، معجزه نمی‌کند
خیلی از مادرها و پدرها، در مکالماتشان با دوستان و آشنایان، جملاتی مشابه این را شنیده‌اند که «ای وای… پسرت رو کلاس ژیمناستیک ثبت اسم کردی؟ نکنه قدش کوتاه بمونه» یا «شما که خودتون قدتون بلند نیست، بچه رو بفرستید کلاس بسکتبال»؛ با اینحال در حقیقت این طور نیست.
اگر ورزش و فعالیت بدنی، به اندازه کافی و با شدت خوب باشد، به بلندتر شدن قد بچه‌ها یاری مینماید. ورزش‌های قدرتی به همراه انعطاف‌پذیری، عضلات کودک را تقویت می‌کند و دلیل گسترش قد نمی‌شود، با اینحال تاثیر آن روی کوتاه ماندن قد هم اصلا واضح نیست. از طرف دیگر، ورزش‌های جهشی، به گسترش طول استخوان‌ها کمک می‌کنند، با این وجود نه فارغ از همه چیز، حتی همراه با عواملی مانند ژنتیک، تغذیه و… پس، اجازه دهید بچه‌ها، بدون تاکید روی ورزش ویژه ای، به فعالیت بدنی بپردازند و بیاد داشته باشید که بسکتبال، قد را بلند نمی‌کند؛ این مربیان هستند که بلندقدها را برای بسکتبال انتخاب می‌کنند.