پنج دلیل برای ورزش کردن بچه‌ها

بچه‌ها روزبه‌روز چاق‌تر و کم‌تحرک‌تر می‌شوند و این مسائل زنگ هشدار برای سلامت نسل آتی را به صدا درآورده است. برای اینکه قادر باشید از سنین پایین فرزندتان را به ورزش کردن ترغیب کنید ضروری است با مزایای ورزش کردن از سنین پایین آشنا شوید.

1 . تقویت قلب و عروق در بچه‌ها

مشکلات قلبی گریبان افراد زیادی دنیا را گرفته است. در ایران سکته قلبی نخستین دلیل مرگ‌ومیر است و در آمریکا هم همین مکان را به خودش اختصاص داده است. برای همین هم می بایست از کودکی روی بچه‌ها کارکرد و آن‌ها را به ورزش کردن عادت داد. بررسی ها نشان می‌دهند انجام دادن تمرینات ورزشی به‌صورت منظم می‌تواند جلوی بروز مشکلات قلبی را بگیرد. ورزش کردن می‌تواند روحیه‌ فرزندتان را بالا ببرد، ایشان را تندرست و به تقویت سیستم قلبی عروقی‌اش کمک کند.
ازجمله ورزش‌های خوب برای تقویت قلب، ایروبیک است. ایروبیک یا ورزش‌های هوازی دلیل می‌شوند پمپاژ خون به وسیله قلب بهتر انجام شود. به علاوه از طرف دیگر فشارخون را کاهش و میزان کلسترول خوب بدن را گسترش می‌دهد. این کلسترول می‌تواند چربی‌های اضافه را از رگ‌ها پاک کند. بااینکه به ذهن خطور میکند مشکلات قلبی تنها مرتبط به بزرگ‌سالان می‌شود، با اینحال حقیقت این است که بیشتر مشکلات از سبک زندگی در کودکی شروع می‌شود و حتی مشاهده‌شده حدود 5 درصد از مردم جوان به سخت فشارخون مبتلا هستند.

نکته: به خاطر داشته باشید ضروری است فرزندتان سه روز در هفته، حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت ورزش کند. حتما مطمئن شوید که قبل از ورزش چنددقیقه‌ای با حرکات کششی بدنش را گرم  و بعد از تمام شدن تمرین بدنش را آهسته سرد می‌کند.

2 . تقویت استقامت و قدرت ماهیچه‌های بزرگ

هرچقدر لحظه بگذرد و فرزندتان تمرینات بیشتری انجام دهد، ماهیچه‌‌های ایشان تقویت می‌شوند و ایشان می‌تواند مدت‌لحظه طولانی‌تری حرکات ورزشی انجام دهد. درعین‌حال هرچقدر ماهیچه‌ها قوی‌تر شوند، احتمال آسیب‌دیدگی هم کمتر می‌شود. ماهیچه‌های توانمند قادر اند از مفاصل پشتیبانی بیشتری کنند، پس دلیل پایین آمدن ریسک آسیب‌دیدگی هم همین است. حرکت‌هایی مانند دراز و نشست قادرند عضلات شکمی را تقویت کنند، ظرفیت ریه‌ها را بالا ببرند و ریسک آسیب‌دیدگی کمر را پایین بیاورند. برای گسترش قدرت بالاتنه هم بچه‌ها قادر اند بارفیکس یا شنا بروند.

three . گسترش انعطاف بدنی

برای تکمیل پروسه تقویت بدن با ورزش، خوب است حواستان به انعطاف بدنی بچه‌ها هم باشد. بچه‌هایی که انعطاف بدنشان بالا باشد درمقایسه با بقیه، سالم‌تر و با این وجود سریع‌تر خواهند بود. بااینکه انعطاف بدنی مردم با بالا رفتن سن، کاهش می یابد با اینحال طوری نیست که نتوان آن را با ورزش عقب انداخت. در حقیقت اگر بچه‌ها از کودکی ورزش کنند و حرکات کششی را حداقل در گرم کردن‌های قبل از ورزش یا موقع سرد کردن بدن بعد از تمرین انجام دهند، انعطاف بدنی‌شان حفظ خواهد شد. برای اینکه مطمئن شوید فرزندتان حرکت کششی‌اش را درست انجام می‌دهد، مطمئن شوید تا جایی بدن را کش می‌دهد که احساس کشیده شدن کند با اینحال دردش نیاید و در این موقعیت حدود 20 تا 30 ثانیه به‌طور ثابت قرار بگیرد. مطمئن شوید که در زمان انجام حرکات کششی ورجه‌وورجه نمی‌کند، چون این کار به ماهیچه‌هایش آسیب خواهد زد.

four . رسیدن به وزن خوب

بسیاری از بچه‌ها قبل از رسیدن به سن بلوغ، اضافه‌وزن دارند با اینحال تحرک کافی برای از بین بردن آن را نه! برای اینکه مطمئن شوید فرزند شما جزو این دسته نیست حتما با یک کارشناس اطفال صحبت کنید و از ایشان بپرسید وزن فرزندتان درمقایسه با سن و جنسیت ایشان متناسب است یا نه. اگر فرزندتان حتی در صورت داشتن اضافه‌وزن، خودش را به ورزش عادت بدهد، این سخت ایشان حل می‌شود و سبک زندگی‌اش سالم‌تر از در بیشتر مواقع خواهد شد.

5 . کاهش استرس

اگر نتوان استرس را کنترل کرد، عضلات فشرده و سفت می‌شوند. عضلات فشرده منجر به سردرد، شکم‌درد یا دیگر احساسات ناخوشایند در بدن خواهند شد. ضروری است فرزندتان هم علائم استرس را بشناسد و هم بداند چگونه می بایست از پس آن بربیاید. به خاطر داشته باشید ورزش کردن یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از استرس است و بچه‌هایی که ازنظر جسمی اکتیو هستند، درمقایسه با هم سن و سال‌هایشان که از جایشان تکان نمی‌خورند، استرس کمتری را تجربه می‌کنند.

 

دسته‌بندی‌ها: خردسال و کودک