13 نکته بهداشتی برای خانم‌هایی که قصد دارند باردار شوند

نی نی سایت: خانم‌هایی که قصد دارند با خیال راحت و بدون دردسر برای بارداری اقدام کنند، خوب است نکاتی را رعایت کنند. اگر شما هم جزو خانم‌هایی هستید که تصمیم گرفته اید در آتی‌ای نزدیک برای بارداری اقدام کنید، این نکته‌ها قادر اند برای یک بارداری ایمن و راحت به شما کمک کنند.
عدم کنترل بارداری

بدیهی است که  برای بار دارشدن باید بهره برداری از شیوه‌های کنترل بارداری را کنار گذاشت. با اینحال معمولا نباید انتظار داشت که مثلا بعد از یک هفته از عدم کنترل بارداری، حاملگی اتفاق بیفتد. مصرف قرص‌های ضد‌بارداری باید متوقف شود. حذف شیوه ضد بارداری IUD یک ماه قبل از بارداری و قطع شیوه‌های تزریقی ضد بارداری، سه ماه قبل از لقاح (ترکیب اسپرم و تخمک ) باید انجام گیرد.
کارشناسان برای تکمیل شدن زن و شوهر‌ها، یک دوره مشاوره 90 روزه را جهت داشتن یک بارداری سالم پیش نهاد می‌کنند. این دوره دلیل می‌شود که هورمون‌ها فرصتی برای تنظیم سطح (مقدار) خود بیابند، دوره عادت ماهیانه تنظیم شود و شخص لحظه تخمک‌گذاری خود را که احتمالا بارداری در این لحظه اتفاق می‌افتد، حس کند.
برای برخی از زن و شوهر‌ها درست به محض قطع کنترل بارداری، حاملگی اتفاق می‌افتد با اینحال اگر آنها به‌طور همیشگی از موارد ضد بارداری استفاده کرده‌اند، یک برنامه‌ریزی درست قبل از بارداری ضروری دارند.
تعادل وزن

بررسی ها نمایش داده که هم گسترش و هم کاهش وزن مادر بر باروری و سلامتی جنین اثر دارد. مادر باید با رعایت مسائل بهداشتی و شیوه‌های لازم، وزن خود را به وزن فرضیه‌آل برساند.

فعالیت بدنی
حتی اگر وزن مادر فرضیه‌آل باشد، داشتن فعالیت بدنی خوب (نه مثلا دوی ماراتن یا بلند کردن وزنه سنگین) قبل از بارداری یا در طول آن، دلیل می‌شود تا ایشان بارداری و زایمان راحت‌تری داشته باشد. برای داشتن فعالیت بدنی خوب باید با پزشک مشورت کرد چون این فعالیت‌ها نباید زیاد به بدن فشار وارد کنند.
عدم مصرف مواد انرژی‌زا

بررسی ها در باب اثر کافئین بر روی بارداری متناقض است. عده ای بررسی ها گفته که کافئین منجر به سقط جنین می‌شود همزمان با اینکه بررسی دیگر این ادعا را رد می‌کنند. از این جهت صاحبنظران پیش نهاد می‌کنند که مادران مصرف کافئین خود را به 200 میلی‌گرم (حدود دو فنجان قهوه) در روز محدود کنند. با اینحال باید دقت کنید که تنها قهوه یا چای کافئین ندارند حتی شکلات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و عده ای داروهای سرد درد نیز حاوی کافئین هستند.
احساس خوب

استرس روی باروری، بارداری و سلامت نوزاد تأثیر می‌گذارد. بررسی ها نمایش داده است که احتمال بارداری در طول ماهی که زوجین احساس خوب و آرامی داشته و کمتر دچار تنش و افسردگی هستند بیشتر است. پس با استناد به این نکته، یک مادر باید اگر ممکن است هر روز ورزش کند، ماساژ هر روزه داشته باشد، در طول روز با شریک زندگیش صحبت کند، خواب کافی و آرام داشته باشد و با کمک گرفتن از کارشناسان و صاحبنظران مشکلات خود را مدیریت کند.
رژیم غذایی سالم

آن چه یک مادر می‌خورد، کودکش نیز همان را می‌خورد. پس خوردن غذا‌های هر پنج گروه غذایی شامل میوه، سبزیجات، غلات، پروتئین بدون چربی (مانند مرغ، تخم‌مرغ و حبوبات) و لبنیات در شروع و طول بارداری ضروری است.

گسترش اسید فولیک
داشتن اسید فولیک به اندازه کافی نقش موثری در جلوگیری از نقایص مادرزادی ستون فقرات و سر کودک دارد. زنان باردار هر روز باید 400 میلی گرم اسید فولیک دریافت کنند. و به علاوه از طرف دیگر خوردن غذاهای پر از «فولات» ضروری است. عده ای منابع غذایی خوب برای اسید فولیک عبارتند از: سبزیجات برگ‌دار، حبوبات، مرکبات، غلات سبوس‌دار، و حبوبات غنی از فولات و نان. صاحبنظران پیش نهاد می‌کنند که مصرف اسید فولیک سه ماه پیش ازآغاز بارداری شروع شود.

سیگار نکشیدن
زنانی که قبل از بارداری سیگار می‌کشند یقینا دو برابر بیشتر از زنان غیر سیگاری دچار تأخیر در بارداری و حدود 30 درصد بیشتر دچار ناباروری می‌شوند. مادرانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشند احتمالا کودکشان در زمان تولد وزن خیلی کمی دارد و حتی در لحظه مقرر متولد نخواهد شد یا حتی امکان دارد این کودک دچار سندرم مرگ ناگهانی شود.
اگر مادری سیگار می‌کشد، خوب است حداقل یک تا سه ماه قبل از شروع بارداری استعمال سیگار یا دیگر دخانیات را ترک کند.
مراجعه به دکتر
وقتی که یک خانم تصمیم گرفته است باردار شود باید قبل از اقدام به بارداری، برای تحقیق و مطالعه بیماری‌های مزمن مانند دیابت و آسم یا هر گونه اختلالات ژنتیکی ، مسائل و یا حاملگی‌های قبلی و چکاب سلامت کلی بدن به پزشک مراجعه کند.

واکسینه شدن علیه بیماری‌ها
وقتی که یک مادر در حال برنامه‌ریزی برای بارداری است، خوب است خود را علیه بیماری‌هایی که امکان دارد در طول بارداری به آنها مبتلا شود و این بیماری‌ها برای حاملگی و کودک مضر هستند، واکسینه کند. از نمونه این واکسن‌ها می‌توان به واکسن علیه بیماری‌های آنفلوآنزای فصلی، سرخک، اوریون و سرخجه، کزاز، دیفتری، سیاه سرفه و آبله مرغان اشاره نمود. از آنجایی که عده ای از واکسن‌ها حاوی ویروس زنده هستند باید یک تا سه ماه قبل از باردار شدن به دریافت آنها اقدام نمود.

مصرف نکردن قرص و دارو
عده ای از قرص‌ها و دارو‌ها بر روی سلامت کودک تاثیر منفی دارند و حتی امکان دارد دلیل ناهنجاری‌های ژنتیکی در کودک شوند. پس مادر باردار نباید هیچ دارویی را بدون مشورت پژشک مصرف کند.
مراجعه به دندانپزشک

زنان مبتلا به بیماری‌های لثه حدود چهار تا هفت برابر بیشتر از زنان سالم، کودکانی با وزن کم و یا زودرس به دنیا می‌آورند. با توجه به این خانم‌هایی که قصد بارداری دارند باید قبل از اقدام به بارداری به دندانپزشک مراجعه کنند.
مصرف با احتیاط ماهی

خانم‌های باردار می بایست از ماهی‌هایی که بدنشان مقدار کمی جیوه دارد مانند کنسرو ماهی تن، میگو و ماهی قزل‌آلا به مقدار محدود بهره ببرند از آنجاییکه مقدار زیاد جیوه به مغز در حال افزایش و سیستم عصبی کودک آسیب می‌رساند.

دسته‌بندی‌ها: بارداری